Recept | Pepernoten Rocky Road voor Sinterklaasavond

donderdag 9 november 2017


Binnenkort is het weer zo ver; mijn lievelingsfeest is aangebroken: Sinterklaas. Speurend naar een idee voor een surprise kwam ik geweldige dingen tegen op Pinterest. Oke, ik geef toe dat ik mijn surprise gewoon heb nagemaakt van een plaatje, mijn familie leest mijn blog toch niet. Anyway, naast al die surprises kwam ik ook meerdere recepten tegen voor een rocky road met pepernoten. Ik vond het idee geweldig alleen was het niet helemaal naar mijn zin, ik besloot zelf een variant te bedenken en deel vandaag het recept.


Wat Rocky Road nou precies is verschilt een beetje waar je zoekt, in mijn ogen is het een snack met chocolade, marshmallows en iets krokants zoals bijvoorbeeld cruesli. Ik schreef ooit al over de Rocky Road Bites van Marks & Spencer, die vind ik nog steeds geweldig en met deze toppers in gedachten probeerde ik een Sinterklaasvariant te bedenken. Ik heb mijn rocky road gemaakt in een siliconen bakvorm ter grootte van een standaard cake. De ingrediënten zijn qua hoeveelheden gebaseerd op deze vorm. Het fijne is dat het eigenlijk niet mis kan gaan, gebruik mijn hoeveelheden dus als leidraad en pas dingen aan naar aanleiding van je smaak of aan welke vorm je gebruikt.

Ingrediënten
- 2 repen pure chocolade
- 100 gram boter
- 250 gram chocolade
- 1 eetlepel kaneel
- 2 eetlepels honing
- 150 gram pepernoten/kruidnoten (ik weet nooit wat wat is)
- 2 handjes mini marshmallows (o.a. Jumbo)
- 2 handjes rozijnen

Ik ging in dit recept voor pure chocolade, je kunt ook melk gebruiken alleen dan vind ik het geheel wel extreem zoet.

Benodigdheden
- Bakvorm
- Bakpapier
- Pan


Bereidingswijze
Als je geen siliconen bakvorm hebt, bekleed je deze met bakpapier. Bij een siliconen vorm kun je je maaksel er zo uit drukken, aanrader dus. 

Hak je kruidnoten fijn in de gewenste grootte, ik heb ongeveer halve kruidnoten aangehouden.

Smelt de boter en de chocolade in een pannetje, blijf hierbij roeren en let op dat het niet te heet wordt en gaat koken. Aan dit mengsel voeg je tijdens het opwarmen de honing en de kaneel toe. Je kunt uiteraard ook gaan freestylen met andere kruiden zoals bijvoorbeeld kardemom, doe vooral je ding.

Als alles netjes gesmolten en gemengd is dan giet je de helft van je mengsel in een kom, de rest laat je nog even in de pan. Meng driekwart van de pepernoten, rozijn en marshmallows door de chocolade en giet dit in je vorm. Meng goed, maar niet de wild, je marshmallows gaan snel smelten en dat is lekker, maar je wilt ook nog een soort van hele marshmallows overhouden. Zorg dat alles enigszins goed verdeelt is en giet de rest van je chocolade er overheen. Het laatste beetje van de pepernoten, marshmallows en rozijnen strooi je ¨on top¨ en klaar is Kees, nou ja bijna dan.

Je laat je rocky road nu minstens 2 uur in de koelkast goed hard worden en dat is waar het bij mij een beetje mis ging..


De veelvraat die ik ben, was ik na 10 minuten al in mijn mengsel aan het porren om te kijken of het al hard was. Na een uur besloot ik dat het echt wel hard genoeg was en begon mijn maag enthousiast te knorren. De buitenkant was inderdaad hard, maar de binnenkant echt nog iets te zacht en daardoor zijn mijn stukjes rocky road wat aan de rommelige kant en erg zacht en kleverig aan de binnenkant. Nu weten we allemaal dat ik deze unit vanavond toch wel wegwerk voor de televisie alleen wil je voor bezoek wellicht een iets hardere rocky road serveren. Zo zit je bezoek niet volledig onder de chocolade en is er nog hoop dat ook je vloer schoon blijft. Echt even twee uur wachten dus en dan je rocky road met een scherp mes in stukjes snijden.


Ik was altijd al fan van Rocky Road, de combi van marshmallows, chocolade, een bite en frisse rozijnen vind ik geweldig. Ik had het alleen nog nooit thuis gemaakt en kan jullie zeker adviseren omdat wel te doen. Het is super lekker, super makkelijk en je kunt eindeloos variëren met combinaties die je lekker vind. Dit was mijn ¨oefen rocky road¨ maar met Sinterklaas komt deze zeker op tafel te staan!
Heb jij wel eens rocky road gemaakt?

Mijn vorige recept:

3 opmerkingen:

  1. Oké deze ga ik zeker wel onthouden, klinkt echt HEER-LIJK!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou persoonlijk de rozijnen weglaten, maar het ziet er echt super lekker uit. Even onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit nog nooit gemaakt, maar wauw. Ziet er heerlijk uit zeg. Dit wil ik echt gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!