Food | Recept: Kruidnotentaartjes met sinaasappelmousse (failed it)

donderdag 23 november 2017


Laten we maar meteen eerlijk zijn; mijn baksel is niet echt om aan te zien. Nu besloot ik toch maar om het met jullie te delen omdat niet elk Pinterest probeersel een grandioos succes kan zijn, omdat het originele recept er wel prachtig uit ziet én omdat de smaak wel heel goed gelukt was. Ik vond dit recept via Pinterest op de blog van Tessa, een blogger met zeer goede bak skills en de meest uiteenlopende en geweldige recepten, aan haar recept lag het in ieder geval niet dat mijn taartje meer op een spiegelei lijkt. Ik deel het recept vandaag met jullie met een paar mini aanpassingen (die al dan niet verstandig waren).


Goed; voor alle duidelijkheid: het hoort dus een mooi rond taartje te zijn van kruidnoten deeg, gevuld met sinaasappelmousse. De hoeveelheden hier onder zijn gebaseerd op het bakken van 10 taartjes. Ook al komen er 6 mensen eten, ik zou er toch 10 maken, het is niet heel ondenkbaar dat er een mislukt namelijk.

Ingrediënten:
- 150 gram roomboter
- 125 gram donkere basterdsuiker
- twee theelepels speculaaskruiden
- 250 gram zelfrijzend bakmeel
- snufje zout
- twee eetlepels melk
- 5 blaadjes gelatine
- 300 ml sinaasappelsap
- rasp van 1 sinaasappelschil
- 50 ml citroensap
- 100 gram kristalsuiker
- 400 ml slagroom (om zelf te kloppen)

Voor de garnering heb ik partjes mandarijn uit blik en wat pepernoten gebruikt.

Benodigdheden:
- 2 cupcakeblikken met idealiter elk 12 holtes.
- bakpapier

Dat van die 12 holtes per cupcakeblik had ik dus niet goed gelezen en er begint wel het een en ander te dagen inmiddels. Mijn blikken hadden 6 holtes per blik, de verhoudingen zijn dan wellicht wat anders, ik zou je dus aanraden om gewoon die 12 holtes per blik aan te houden. Mocht je alleen blikken met 6 hebben, zorg er dan voor dat je je deegrondjes niet te dik en te groot maakt.


Stap 1
Knip 10 stroken uit het bakpapier van ongeveer 2 cm breed en 15 centimeter doen. Ik was eigenwijs en heb 20 stroken geknipt en gebruikt; niet doen, daar krijg je die gekke vierkantige vorm van. De cupcakeblikken zet je op de kop voor je neer op het aanrecht, je gaat deze taartjes namelijk aan de buitenkant van de vorm bakken. Vet om en om een holte in op de bakblikken (b.v. bij de ene 6 en bij de andere 4). Het invetten is echt extreem belangrijk, anders trek je je taartjes straks kapot. Je legt nu over elke bolling een strook bakpapier, straks als je taartjes klaar zijn, kun je ze door het bakpapier makkelijk verwijderen. Aan te raden is om ook het bakpapier nog een klein beetje in te vetten.

Stap 2
Verwarm je oven voor op 160 graden, je gaat nu aan het deeg beginnen. Je kneedt de boter, de donkere basterdsuiker, de speculaaskruiden, het zelfrijzend bakmeel en het zout goed door elkaar. Ik heb dit met de hand gedaan, feel free om deeghaken o.i.d. te gebruiken als je dat fijner vind. Het deeg was op dit punt bij mij nog mega los en totaal niet samenhangend, ik was dus geneigd om heel veel melk toe te voegen, doe dit niet. Voeg gewoon twee eetlepels melk toe zoals het recept aangeeft en meng dit goed door je deeg. Als het deeg echt nog niet soepel aan voelt, voeg je voorzichtig iets meer melk toe.

Stap 3
In het originele recept rol je een grote lap van het deeg en steek je daar met een vorm 10 rondjes van ongeveer 10cm doornsnee uit. Ik heb het deeg verdeeld in 10 balletjes en van deze 10 balletjes 10 platte rondjes gemaakt. Je bekleed nu je ingevette blikken met het deeg en bakt je taartjes zo'n 22 minuten. Na die 22 minuten laat je ze goed afkoelen, maar eerst kun je al prima beginnen aan de sinaasappelmousse. Lees even stap 5 als je nu al wilt weten hoe te handelen als de oven zo uit gaat.

Stap 4
Week de gelatine in een pannetje met 100ml sinaasappelsap. Verhit dit op het fornuis tot ongeveer 60 graden tot de gelatine volledig is opgelost. Als je net als ik geen thermometer hebt wordt die 60 graden een gokje, zorg in ieder geval dat je goedje niet gaat koken. Als alle gelatine is opgelost, roer je 200ml sinaasappelsap, de citroensap, de geraspte sinaasappelschil en 100 gram kristalsuiker door het pannetje (waarvan het vuur inmiddels uit is). Laat het goedje afkoelen en klopt ondertussen je 400ml slagroom lobbig (dik-vloeibaar). Deze lobbige slagroom schep je voorzichtig door het sinaasappelmengsel.

Stap 5
Je taartjes waren ergens tussen stap 3 en stap 4 als het goed is klaar. Als deze wat zijn afgekoeld, kun je ze als het goed is makkelijk verwijderen met behulp van het bakpapier. Je gemaakte mousse schep je voorzichtig in de taartjes, vervolgens laat je deze zo'n drie uur opstijven in de koelkast en kun je ze eventueel versieren met sinaasappel/mandarijn/pepernoot.


Mijn taartjes zijn dus, as you can see, super lelijk geworden maar wel heel lekker. Ik zou je aanraden om goed het recept te volgen en je taartjes zeker niet te dun te maken. Ook zou ik ze als ze af zijn geen uren meer laten staan (een beetje goed plannen qua diner dus) om te voorkomen dat het taartje zompig wordt. Bij het originele recept van Tessa zijn de taartjes super mooi en rond, ook met een uitsteekvorm lukte mij dat niet. Geen idee waarom eigenlijk, misschien ligt het toch aan mijn cupcakeblikken, laten we het daar maar op houden;). In ieder geval een heerlijk recept voor Sinterklaasavond waar je gegarandeerd succes mee hebt, als is het in mijn geval dan alleen qua smaak.
Ga jij nog wat speciaals maken voor Sinterklaasavond?

Wil je een lekkere, makkelijke én mooie Sinterklaassnack, lees dan dit recept:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je hier bent, nog leuker als je een reactie achterlaat!